::: RERAMA'S NOVEL GALLERY :::

Shelfari: Book reviews on your book blog

::: MY CHENTA - CHENTI :::

Daisypath Friendship tickers

Thursday, November 10, 2011

::: Membawa HP ke Sekolah Memang Satu Kesalahan, Tetapi... :::

Hi Semua...Pagi tadik aku turun lambat ke ofis sebab singgah ke sekolah adikku....
Bulan 6 lepas, adik aku ada ngembak HP (*HP mak aku) ke sekolah secara curi2 sebab last minute, mak aku xpat pick upnya pulang sekolah, then makcik aku yang tolong ambiknya...So tujuannya embak HP ya x lain n x bukan, supaya lebih senanglah nya contact dengan makcik aku ya..
Yesss...diakui ngembak HP ke sekolah adalah satu kesalahan....

Then, nasib x menyebelahi nya, guru disiplin sekolahnya dapat mengesan nya embak HP lalu dirampas....
So, adik akupun dikenakan dimerit dan amaran..... (*ini boleh diterima, sebab memang satu kesalahan membawa HP ke sekolah)

Then, cikgu ya juak madah HP tok hanya boleh dicollect di penghujung musim persekolahan oleh ibu bapa sahaja.... (*ini boleh diterima, sebab memang satu kesalahan membawa HP ke sekolah)

Sebelum ya, ari marek adik ku baruk diberitahu, untuk ambik balit HP ya, denda sebanyak RM50 turut dikenakan....baruk dapat balit HP ya....
So, minggu tok adalah minggu terakhir musim persekolahan untuk tahun tok, then aritok aku n mak aku pergi jumpa cekgu ya untuk merayu agar kmk orang dapat balit HP ya tanpa dikenakan sebarang bayaran sebanyak RM50...Bagi aku denda sebanyak RM50...sangat x relevan atas beberapa perkaralah. Tapi cekgu ya belum datang so kmk org deal dengan seorg cekgu yang memegang HP yang dirampas. Jadi aku pun madah dengan cekgu ya mcm tok.

Denda sebnyak RM50 sangat sik relevan sebab:
1. Adik saya sudah diberik amaran dan di merit
2. Dari hari pertama (bulan 6) cekgu merampas HP ya sampe ke hari tok (bulan 11), bagi akulah tempoh penahanan HP ya adalah satu denda juak
3. Denda secara tidak langsung adalah kepada emak aku koz nya terpaksa ngeluar duit lagik untuk membeli HP baru (*If dari awal tauk kenak denda RM50, mesti dari awal lagik kmk orang bayar, x perlu beli HP baru)

So ya adalah antara benda2 yang aku padah dengannya lah...
Then Cekgu ya madah nya boleh berik diskaun sebanyak 20% untuk bayaran denda ya...tetapi aku still merasakan apa2 bayaran untuk collect HP x relevant...
jadi aku madah dengan cikgu ya mcm tok
"tujuan kmk datang ke sekolah tok untuk collect HP n merayu agar x dikenakan bayaran, jika cekgu maseh xpat kompromi and tolak ansur, kmk seikhlas hati sedekah kan HP tok ke Pejabat Am sekolah untuk kegunaan pihak sekolah ataupun mun cekgu maseh maok duit juak, seredha n rela hati kmk serah pada cekgu untuk jual telefon ya...berapa yang dapat yalah bayaran denda yang nya telah tuntut"
then cekgu ya terus terdiam dengan kata-kata aku ya...
beberapa saat kemudian, nya madah benda tok boleh rondeng..tapi nya suruh kmk org datang kemudian because nya ada hal....
jadi aku terus madah mcm tok " cekgu suruh kmk datang kemudian, and hari tok kmk datang tapi sikda kata putus, bukan satu denda tambahan lagik ka pada kmk org? because, masa n minyak kereta kmk datang semata-mata  nak ngurus hal tok?"

cekgu ya diam lagik....

aku pun terus meluah lagik kat cekgu ya..
adik aku ada ceritalah lepas cekgu disiplin ya merampas HP nya, cekgu ya ada mebaca isi kandungan SMS dihadapan seluruh pelajar kelas lain....
Bagi aku, perkara tok amat menunjukkan satu etika yang agak rendah n x amanah...
Pada pendapat aku, cikgu dah merampas HP untuk memberi pengajaran pada pelajar, satu tindakan yang baguz lah, tapi membaca SMS pelajar dihadapan pelajar lain dah menunjukkan satu tindakan yang kurang baik....
so cekgu ya madah nya kesal dengan tindakan  cikgu disiplin yalah...itu sahaja....
ermmm....

akhirnya, HP ya maseh dalam simpanan pihak sekolah....

Aku x tauklah jika tindakan aku berjawab-jawab dengan cikgu tok satu tindakan yang jelik ka apa untuk sesuatu isu kecik n terpencil mcm tok...tapi aku sekadar meluahkan apa yang aku fikirkan sahaja....erm...
 

11 comments:

Unknown said...

ditelan mati mak..diluah mati bapak pariza..heheh..xpat komen papa..hii

RaMa-RaMa Fareeza said...

fhath: kannn xpatnak komen apa2 sebab cdak pendidik and cdak berhak menghukum tapi yalah kenak rasional ckitt lah hehe

Unknown said...

yalaa...bna ya..jgn hukum xtentu psl..hukuman bia releven..betul3!!

Azwa said...

embak / ngembak tu ap?
saya pn rasa cikgu tu xrelevan
rasanya dia pn xtahu cmna nak handle HP kna rampas..pastu peraturan tu dia suka2 cipta sendiri

RaMa-RaMa Fareeza said...

Aj: embak/ngembak tu membawa...hehe bahasa sarawak...mungkin jugak AJ..tapi tulah saya rasa denda bayaran tu mcm tak berbaloi jer..lagipun denda adalah untuk memberi pengjaran..tapi denda yang tak relevan akan menyusahkan ibu bapa secara secara tak langsung

AmirFX said...

Pelik juak peraturan cemya.. Mun denda bayar jak sekpa la juak.. Tok dah la kenak tunggu smp 6 bulan.. Pakei sidak apa juak phone ya?

RaMa-RaMa Fareeza said...

Amir: yalah tek...kmk asa 6 bulan ya dah satu denda bah...hehe marek cekgu dah merelease HP ya...tanpa apa2 bayaran...setel sudah...

Yumida said...

mmg sik relevan denda tambahan rm50....kecuali dikeluarkan surat from awal thn mdh mun di mbak juak akan dekenakan denda rm50 as claim blt hp ya.....nya blh kenakan denda rm50 tp mesti ada bukti atas surat yg diberi kpd ibu bp awal thn dolok...

RaMa-RaMa Fareeza said...

Yumida: Yalah...at least mun ada hitam putih, x juak kmk nak mempersoalkan kerelevanan denda RM50..hehe tapi xpalah perkara tok dah setel..HP pun dah dipulangkan tanpa bayaran apa...syukur...apapun kmk tetap menghormati kerja seorang guru untuk mendidik pelajar...:)

mr_abs said...

dah rampas ya, berikla balit. pasya pdh la boh embak lagik lain kali. tp nok maca msg indah depan miak, adeh, sik boleh cemya. polah jak ktk report ka mun dapat. boh tandah

RaMa-RaMa Fareeza said...

mr. abs: mbak hp ke sekolah nang salah...sebab nang ada pekeliling kita nang akurlah..tapi isunya denda RM50 yg sik relevan n cekgu yg kurang beretika membaca sms di hadapan pelajar lain....tapi xpa benda tok dah setel...apapun, hehe kita harus menghormati profesion guru..mereka mendidik adik2 kita..;)