::: RERAMA'S NOVEL GALLERY :::

Shelfari: Book reviews on your book blog

::: MY CHENTA - CHENTI :::

Daisypath Friendship tickers

Monday, February 28, 2011

::: Kemalasan Datang Lagi :::

Salam bersiaran semua....
malassssnya...PMS ka apa saya tok...
Saya tok mun PMS sinrom nya malassss and terasa boringgggg bangat....
saya ada banyak kerja tapi seyes saya xpat concentrate...
saya boring lah dengan kebizian yang x pande udah2 tok...saya maok rilek and slow and steady.....
wah wah wah....
impossible eh....

oklah saya maok sambong kerja lok..

*ada x jual ubat pake meningkatkan kerajinan owh, tapi mun raon nang rajin saya tok*

::: Hari ini Hari Isnin :::

Salam bersiaran semua....
Tika tok saya sedang beezee da bee n having period pain...waduh...
This morning, kmk org seofis dpt ole2 dari boss and colleague ku...
cdak bok balit dr China...
Ole2 nya berupa makanan..
Masalahnya sik tauk juak "kehalalan" ole2 tok..hehe
diatlah tak org sedikit snapshot yg sempat aku snap....



huhu nampak mcm sedap tapi saya ragu2...

::: MAD - RM10 for 3 Texas Ted Chicken Regular at 1901 Hot Dogs :::

MAD Deal of the Day: RM10 instead of RM17.70 for 3 Texas Ted Chicken Regular at 1901 Hot Dogs, Suria KLCC. Seriously, where do you get good hot dogs these days? Hot dog stand? Where? None! Only at 1901 you could savour the authentic flavourful sausages alongside with cheese and topping it off with chili flakes. Hop on over to 1901 at KLCC and grab a Texas Ted today! Grab this MAD deal today! Share this with your friends today and be rewarded with every purchase!

Friday, February 25, 2011

::: Teknik Menyelamatkan Diri Dari Diperkosa :::

Seorang wanita bercerita dengan kawannya tentang pengalaman ngeri beliau hampir diperkosa.
Mangsa : “Semalam aku balik dari overtime lalu dekat lorong shorcut belakang kedai, lepas tau ada seorang Bangla mengekori aku macam nak merogol aku”
Kawan Mangsa: ” ishh ngerisnya…”
Mangsa: “Lepas tu aku tengok dia semacam ajer aku pun lari laju-laju.. dan dia pun kejar. ”
Kawan Mangsa: “saspen nih”

Mangsa: “dah kita perempuan mana nak sama dengan tenaga lelaki,kemudian dia dapat mendekati aku”
Kawan Mangsa: “pastu ko buat aper supaya selamat?”
Mangsa:”Aku pun terus angkat kain aku…”
Kawan Mangsa: “Hah?”
Mangsa: “Tepat jangkaan aku…. dia pun melondehkan seluar dia…”
Kawan Mangsa: “Lepas tu aper terjadi?”(tak sabar)
Mangsa: “Seperti teori bodoh, orang yang mengangkat kainnya akan lari lebih laju dari orang yang melondehkan seluar dia….jadi aku selamat…”
Kawan Mangsa: …oh.

Source: Isuhangat.net

::: 7 Wonders of the World :::



A group of students were asked to list what they thought were the present
“Seven Wonders of the World”. The following received the most votes:

1.  Egypt’s Great Pyramids
2.  Taj Mahal
3.  Grand Canyon
4.  Panama Canal
5.  Empire State Building
6.  St. Peter’s Basilica 
7.  China’s Great Wall

However, one student had not finished her paper yet. The teacher then
asked the girl if she was having trouble with her list. The girl replied, “Yes,
a little. I couldn’t quite make up my mind because there were so many.”

The teacher then said, “Well, tell us what you have, and maybe we can
help”.

The girl hesitated, then read: “I think the ‘Seven Wonders of the World’ are:

a)  To see
b)  To hear
c)  To touch
d)  To taste
e)  To feel
f)  To laugh and
g)  To Love

The things we overlook as simple and ordinary and that we take 
for granted are truly wondrous!

This shows that the most precious things in life cannot be built by 
hand or bought by man.

May God continue to bless us with the best of health so that 
none of the above 7 wonders will leave us in our life time.

Source: from my company's newsletter...

Salam bersiaran semua..hari tok hari malas saya....
saya riso..tapi sik juak riso...saya rasa malas tapi x juak malas....
saya sik saba nunggu 5.30 koh then weekend..hoiyeahhh...
oklah kengkawan..tata n take k semua...
 

:::MAD - RM10 for RM30 worth of Cash Voucher for Any Casing at HausofBiB:::

MAD Deal of the Day: RM10 for RM30 worth of Cash Voucher for Any Casing at HausofBiB, Bangsar. Click on, click off, match each and every outfit and personality of the day. With HausofBiB, your BlackBerry could! Give your BlackBerry a quick and personalised touch and stand out from the crowd. Grab this MAD deal today! Share this with your friends today and be rewarded with every purchase!
 
 

Thursday, February 24, 2011

::: Wajah mirip manusia pada labah-labah :::

SEEKOR labah-labah mempunyai wajah seperti manusia (dalam bulatan) ditemui di Arne, Britain baru-baru ini.
WAREHAM, Britain - Seekor labah-labah yang ditemui di Arne, dekat ini mempunyai wajah seperti manusia, lapor sebuah akhbar semalam.
Seorang pekerja Persatuan Diraja Untuk Perlindungan Burung, Mark Singleton menemui labah-labah itu baru-baru ini.
Menurutnya, labah-labah itu memiliki wajah seperti manusia di bahagian perutnya. - Agensi

Source: Kosmo Online

Wednesday, February 23, 2011

::: MAD - RM42 for a 45-minute Outdoor Portraiture session + One FREE 8R Photo + One FREE Photo CD by DFChannel Photography :::

MAD Deal of the Day: RM42 instead of RM135 for a 45-minute Outdoor Portraiture session + One FREE 8R Photo + One FREE Photo CD by DFChannel Photography Pose, snap, pose, snap! Get your pictures taken by a professional photographer. Take your pick, round up your contacts and get shot at scenic bridge view of Putrajaya, among the hive of activities of Tasik Shah Alam and amidst the sound of birds chirping, flying over you at Taman Tasik Perdana. Grab this MAD deal today! Share this with your friends today and be rewarded with every purchase!

::: Have you Meet the Parents? :::

Remember whenever there is any festive season around the corner, there is one commercial ad we always anticipate for would always be from Petronas! This year, making us Malaysian proud again, Petronas wishes you a Happy Chinese New Year with another touching ad. Remember, your parents made and helped you grow to become what you are today, be grateful to them by spending more time with them. Have fun and play with the game and remind how precious parents are to your friends by sharing it!
 

::: Sweat me off! :::

"My thighs are looking like lemon peels. My eyes ain't that shiny any longer. The walk up the stairs made me pant. I gotta see what is up with my bod!" Stop blaming the camera man or the mirror or the pixels of your comp. Quick get a profile of your current health and take a spin out of it! Grab your friends for this spin too!

 

::: Jam-Pack your way to RM40,000! :::

Get glued to your seat, tagging your friends and playing Milo Fuze Jam-Pack through Facebook! Make sure the personality fits. And win yourself prizes worth up to RM40,000!! And remember, Milo Fuze is all you would need for all those addictive Jam-Pack sessions! Quick share it with your friends as contest ends on 9th March.

::: MAD - RM42 for a 45-minute Outdoor Portraiture session + One FREE 8R Photo + One FREE Photo CD by DFChannel Photography :::

MAD Deal of the Day: RM42 instead of RM135 for a 45-minute Outdoor Portraiture session + One FREE 8R Photo + One FREE Photo CD by DFChannel Photography Pose, snap, pose, snap! Get your pictures taken by a professional photographer. Take your pick, round up your contacts and get shot at scenic bridge view of Putrajaya, among the hive of activities of Tasik Shah Alam and amidst the sound of birds chirping, flying over you at Taman Tasik Perdana. Grab this MAD deal today! Share this with your friends today and be rewarded with every purchase!

 

::: Malam Tadi :::

Salam bersiaran semua....
Tika tok saya sedang molah kokolation sambil berangan...
malam tadik saya jenjalan di area Matang and saya perasan ada sebuah kede makan yang baruk bukak....
Papadome nama kedainya....
saya pun zasss maok encuba menu yang ada di sia....
so menu yang menjadi pilihan kat sia ialah...
tadaaaa
Bubur Berlado of Papadom Cafe @ Matang
Boleh tahan juak rasa Bubur Berlado tok...
nya x banyak and x juak terlalu sedikit...
didalam nya ada pusuk, kentang, cebisan2 sayur, cebisan2 ayam.....
Harganya ialah RM2.50
Okaykan harganya...
so try jangn x try keyh...dekat matang dekat dengan Klinik 1Malaysia, Matang...

balit dr makan....
saya pun singgah ke kede beli epal..

*epol kata urg sarawak*
sebab saya takut lapar kelak, jadi saya pun beli epol...
oklah ya jak..
tata n take k semua...

*Nota: Mudahan saya dapat kurangkan berat badan...

::: Tips ketika berdiet :::

* Jangan terlalu mengurangkan pengambilan kalori kerana jika anda betul-betul lapar, anda akan makan berlebihan.

* Makanlah mengikut saranan daripada Piramid Makanan Malaysia. Banyakkan pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin penuh. Jangan hindar terus sumber gula dan lemak kerana ini boleh meningkatkan keinginan anda untuk makan. Selain itu, tubuh badan anda juga memerlukan nutrien yang terdapat dalam lemak dan karbohidrat.

* Paling Penting: Lakukan senaman dengan konsisten. Mulakan dengan berjalan beberapa minit dan perlahan-lahan tingkatkan jangka masa senaman sehingga 45-60 minit sehari setiap hari. Jika anda belum pernah melakukan senaman, dapatkan nasihat daripada doktor anda terlebih dahulu.

* Dapatkan sokongan daripada keluarga, rakan-rakan dan kumpulan sokongan.

* Ingat : Penurunan berat badan yang sihat dan realistik memang mengambil masa. Kehilangan ½ kg seminggu mungkin tidak memotivasikan anda, tetapi jika terlalu cepat berat badan diturunkan, anda akan membuat diri anda lapar dan akhirnya anda akan makan lebih banyak.


 
*Note: Semakin semangat saya maok diet tok....harap2 x hangit2 tahik hayam...:)

Tuesday, February 22, 2011

::: Epal Oh Epal :::

  • Sebiji epal sehari memberi anda sejumlah lima gram serat.
  • Mengandungi anti oksidan yang menurunkan risiko masalah jantung dan barah.
  • Membantu kesihatan membran paru-paru.
  • Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.
  • Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolesterol darah.
  • Membantu mengekalkan berat badan
Memakan sebiji epal atau meminum jusnya setiap hari sudah cukup untuk membekalkan khasiat bagi mengurangkan kandungan kolesterol dalam badan. Kajian menunjukkan, epal mengandungi elemen kesihatan phytonutrient yang boleh melambatkan pengoksidan kolesterol yang tidak baik - satu proses yang berperanan dalam pertumbuhan penyakit jantung. Kanak- kanak yang memakan makanan segera dan kemudian memakan epal atau meminum jusnya, ia sebenarnya menyeimbangkan kandungan zat dan mencegah pembentukan lemak dalam badan.

Kandungan Vitamin Dan Mineral

KARBOHIDRAT
Karbohidrat merupakan salah satu penyumbang energy atau tenaga yang paling murah, kerana pada umumnya sumber karbohidrat ini berasal dari tumbuh-tumbuhan (beras, jagung, singkong, dan sebagainya) yang merupakan makanan pokok.

LEMAK
 Fungsi lemak adalah :
- menghasilkan kalori terbesar dalam tubuh manusia (1 gram lemak  menghasilkan 9,3 kalori).
- sebagai pelarut vitamin A,D,E,K.
- sebagai pelindung terhadap bahagian tertentu tubuh


PROTIEN
Fungsi protein bagi tubuh antara lain :
- membangun sel-sel yang rosak.
- membentuk zat-zat pengatur seperti enzim dan hormon.
- membentuk zat inti energi (1 gram protein kira-kira menghasilkan 4,1 kalori).


VITAMIN B1 - TIAMINA
Fungsi : Mencegah penyakit beri-beri, membantu pelepasan energi dari makanan, mempertahankan kesihatan saraf.

 VITAMIN B2 - RIBOVLAVIN
Fungsi : Membantu pelepasan energi dari makanan, mempertahankan kesihatan kulit dan rambut. 

VITAMIN B3 - NIASIN
Fungsi : Mencegah penyakit pellagra (kulit kasar bersisik), membantu melepaskan energi dari makanan, mempertahankan kesihatan sistem saraf, mempertahankan kesihatan rambut.

VITAMIN B5 - ASID PANTOTENIK
Fungsi : Mencegah mati rasa pada jari-jari, membantu melepaskan energi dari makanan, mempertahankan kesihatan jaringan dan rambut.

VITAMIN B6 - PYRIDOXIN
Fungsi : Mencegah kekeringan pada hujung bibir, membantu melepaskan energi dari makanan. membantu pembentukan sel darah merah, mempertahankan kesihatan sistem saraf. 

 VITAMIN B9 - ASID FOLIK
Fungsi:
- Menstabilkan mood.
- Mengurangi depresi.
- Memperbaiki jam biologis dengan mengatur selera makan


VITAMIN C
Fungsi : Meningkatkan daya tahan tubuh, berfungsi sebagai anti oksidan yang melindungi tubuh dari serangan radikal bebas akibat polusi dan asap rokok, membantu penyembuhan luka, membantu peyerapan zat besi dan kalsium, mempertahankan kesihatan kulit.

FERUM
Membina otot & tubuh yang sihat.

FOSFORUS
Pembentukan tulang, gigi, meningkatkan fungsi otot .

KALIUM
Pembentukan tulang, meningkatkan fungsi saraf dan otot .

KALSIUM & MAGNESIUM
Kalsium adalah mineral yang terbanyak terdapat dalam badan kita iaitu lebih daripada 90% bahan keras dalam tulang dan gigi. Ia diperlukan untuk pembentukan dan bagi mengekalkan tulang yang kuat serta gigi yang sihat. Ia juga untuk pembekuan darah, penghantaran gerak balas saraf, dan kontraksi otot. Peranan penting kalsium dan magnesium ialah mencegah penyakit osteoporasis dan mengawal tekanan darah.

ZINK
Merangsang ketinggian dan tumbesaran kanak-kanak.

TANIN
Buah apel juga memiliki kandungan tanin. Tanin adalah zat yang berfungsi membersihkan dan menyegarkan mulut, sehingga dapat mencegah kerusakan gigi dan penyakit gusi.

BARON
Di dalam buah apel terdapat baron. Apakah baron itu? Baron berfungsi mempertahankan jumlah estrogen dalam tubuh seorang wanita.

FLAVOID
Salah satu kandungan buah apel yang baik untuk menjegah penyakit adalah flavoid. Flavoid merupakan zat yang berfungsi menurunkan risiko kanser.

ASAM D-GLUCARIC
Asam D-glucaric yang terkandung di dalam epal merupakan zat yang dapat menurunkan kadar kolesterol.

QUERCETIN
Quercetin merupakan zat yang diperlukan untuk meningkatkan kadar antioksidan sehingga tubuh terasa lebih sihat dan mencegah berbagai penyakit. Buah apel mengandung zat quercetin.

ASAM TARTAR
Di dalam sebuah apel juga terdapat asam tartar. Asam tartar dapat menyihatkan saluran pencernaan, karena zat ini mampu membunuh bakteria yang terdapat dalam saluran pencernaan.

Source: www.honeyapple3.webs.com

::: MAD - RM35 for a Manicure + Pedicure at Jacqs & Jans :::

MAD Deal of the Day: RM35 instead of RM70 for a Manicure + Pedicure at Jacqs & Jans, Damansara Heights. Beauty comes at a price. But in this case, a cheaper price! Polished nails will match each and every of your 'outfit of the day'. Now grab your handbag, flipflop, call up your bestie and head on over for a pampering session. Grab this MAD deal today! Share this with your friends today and be rewarded with every purchase!

::: Ramai yang salah diet :::

Salam bersiaran semua...
Tika tok saya sedang molah kokolation....
sambil kamboh menjadi penolong boss saya untuk confirmkan flite ke KK dengan kawan2 sekerja saya.....
hopefully semuanya lancar....
tadik browse mr. google lagik utk baca tip2 utk kurus....
cheng2 kindly see below and click for enlargement....

ok kawan2 jum kita berdiet...
 

::: Jadual Pemakanan Sihat :::

Salam bersiaran semua...
Tika tok saya sedang bekerja dengan bersungguh2...ada new work baru jak masuk...I am happy but yet also worry....but that okay....
redah ajaklah...

Then I also worry about one thing...
This morning, I went to our office library and I met my colleague then she said that 
"saya semakin berisi"
then my feeling turn upside down when hearing that kind of statement...
oh nonono....
what am I suppose to do....
Lot of people said that I've put on weight....
But I'm not going to simply give up...I still have time to reduce "keberisian" yang semakin membara tok....
 Kindly read below...I get it from Mr. Google while I was browsing on the tips for slimmer body..

Click to enlarge
 Oklah tata friend..If you have tips or your own experiences regarding "your journey to slimmer body"...kindly share with me ea.... Thank q in advance...

speaking Longdong saya ritok tek...
*Note: bena ka If we stop aerobic activities....our body can put on weight dengan lebih membara?
 

Monday, February 21, 2011

::: Cara Elak Gemuk :::

Klik utk tumbesaran    
Source: Mr. Google

::: Entri Imaginasi Bukan2 :::

Jika tiada Jodoh....saya lari ke Jakarta saja ya dong....
mana tahu si Baim Wong mahu jadi pacar gue.......


::: MAD - RM65 for Adult Vocal Class with Cikgu Siti Hajar of Akademi Fantasia :::

MAD Deal of the Day: RM65 instead of RM188 for Adult Vocal Class with Cikgu Siti Hajar of Akademi Fantasia. Wanna avoid scowls and bleeding eardrums? Well, get this deal from #MilkADeal and learn how to sing from Cikgu Siti Hajar of Akademi Fantasia. Grab this MAD deal today! Share this with your friends today and be rewarded with every purchase!

::: Cornetto Style :::


Say It With Cornetto Style Bid for your favourite celebrity and he/she will help you express your love to your love interest! This is your one chance to impress your loved one with a personalised live serenade. We’ve got a surprise celebrity to be revealed every 10 days. Interested? Find out more on Facebook! 

::: Tuala wanita punca barah pangkal rahim :::

'Tuala wanita punca barah pangkal rahim'
Oleh Baharom Bakar
bhkt@bharian.com.my
2011/02/21

Kementerian Kesihatan digesa beri penjelasan

KUALA BERANG: Kementerian Kesihatan digesa memberi penjelasan kepada orang ramai berhubung dakwaan bahawa penggunaan tuala wanita dikatakan menjadi punca wanita menghidap penyakit barah pangkal rahim.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Rosol Wahid, berkata penjelasan perlu bagi mengelakkan kekeliruan di kalangan rakyat berhubung dakwaan itu yang dibuat beberapa persatuan pengguna dan tersebar melalui internet.
Berdasarkan kajian sebuah persatuan pengguna, antara punca utama wanita diserang barah pangkal rahim adalah disebabkan penggunaan tuala wanita yang diperbuat daripada bahan buangan termasuk kertas terpakai.

“Jika kita kaji dan membuat perbandingan, wanita pada zaman dulu tidak menghidap penyakit barah pangkal rahim kerana tidak menggunakan tuala wanita, justeru, dakwaan itu memang nampak ada asasnya.

“Sebab itu kita minta kementerian membuat kajian dan mengumumkan sama ada dakwaan dibuat persatuan pengguna terbabit betul atau sebaliknya supaya orang ramai terutama di kawasan luar bandar tidak terus keliru,” katanya.

Beliau berkata demikian ditemui selepas merasmikan Kem Kesihatan Felda Bukit Banding bertemakan ‘Ke Arah Kesedaran Penyakit Kusta dan Barah’ di Dewan Sivik Felda Bukit Banding, Ajil, Hulu Terengganu di sini, semalam.
Sementara itu, Rosol juga meminta Kementerian Kesihatan membuat kajian mendalam mengenai serangan angin ahmar yang semakin berleluasa hingga kerajaan negeri mendapati hampir setiap keluarga ada seorang penghidap.

“Selain kajian, kementerian juga perlu menggiatkan kempen kesedaran dan langkah pencegahan bagi mengelak serangan angin ahmar di kalangan penduduk termasuk di kawasan luar bandar.

“Kita difahamkan punca utama serangan angin ahmar adalah disebabkan saluran darah tersumbat dan saluran urat pada otak pecah,” katanya.

Modern sanitary pad
Cloth sanitary pad (traditional sanitary pad)..urang zaman dolok pake kain....


Source: Berita harian

Macam benar juak owh...
urg zaman dolok jarang jak dapat penyakit....
zaman kinek tok mcm2 jak...
ngutikk...
mudah mudahan kita sentiasa diberikan kesihatan yang baik...Amin...
 

::: MAD - RM6 for Penang Assam Laksa & Drink :::


MAD Deal of the Day: RM6 for RM14 worth of Penang Assam Laksa and Any Drink at Sbread, The Gardens. Savour this sour and spicy tingly taste of Assam Laksa at Sbread as featured in The Star. So hurry on over and have a little taste of Penang here in KL and satisfy that belly of yours. Grab this MAD deal today! Share this with your friends today and be rewarded with every purchase!
 
 
 

Friday, February 18, 2011

::: The tale of Kila Fairy :::

 
Salam bersiaran semua....
Tika tok saya sedang bermalas malasan....
saya sebenarnya itok koh....
mcm bibir Kila Fairy dipolah koh.....
xdalah nganok...mun bena nya molah bibir nak sayang bangat sebab...
rupa paras nya nang kacak koh....mcm megan fox tapi mcm something wrong somewhere kat bibirnya....
*mungkin something wrong somewhere juak pada mata saya tok*
*sukatinyalah fariza oi, jangn gago2 bah*

cuba klik link debah tok utk maca entry the tale of kila fairy k...

 

::: Saya rasa nak :::

Salam bersiaran semua...
tika tok saya sedang print report utk disubmit...
tiba2 nak saya rasa nak makan ayam penyet koh...adeh adehai...
pagi tadik xdalah rasa2 glak..bila miss fida 
tersusei2 hal ayam penyet...lalulah saya pun ingin juak...
since dekat simpang 3 tok susah nar juak carik mknan nok best2 selain nasik ayam nyaman belakang RHB n atmosfera n gamelan,.....so kmk org pun decide gi ke samarahan jak bagi melunaskan misi mecari nasik ayam penyet....
sekian, update dari saya...bertemu lagi di entry yg akan datang...
oklah tata n take k semua...

Thursday, February 17, 2011

::: COME & SAVE YOUR HAIR WITH SVENSON! :::

You’ve seen your parents’ hair thinning and you can’t help but to wait in fear for your turn to come. Noooo... Need. To. Do. Something. About. This!!! But wait!! With Svenson, you can say sayonara to your bad hair days because Svenson is here to woo your hair troubles away! Take part in the Svenson Save My Hair contest and you could be the lucky ones flinging your hair in confidence! Share this hairy deal with your family and friends and you might just be the lucky 10 to win a Full Hair Care Treatment worth RM290! Contest ends on April 16, 2011.

::: MAD - RM10 FOR RM20 MY HONEYMOON DESSERTS :::


MAD Deal of the Day: RM 10 for RM20 worth of Yummylicious items at My Honeymoon Dessert, Kota Damansara. Hot, Cold, Hot, Cold, Dessert's the way to go! Chomp down these selection of desserts with your buddies and family. You could even head over after romantic dinner to sweeten the date. Grab this MAD deal today! Share this with your friends today and be rewarded with every purchase!


::: Sup Tulang Bait Aritok Eh :::

Salam bersiaran semua...
Tika tok aku sedang membuat kerja dengan tekun (*chewah)....
Dolok aku pernah plah entri pasal sup tulang....

aritok sup tulang bait.....
heheh nya berik kmk org cokolat...
yum yum...
terkesima saya sebentar....
mudahan sup tulang 
sentiasa ceria...x moha2 salu glak...
oklah tata take k..


::: Have you Met the Parents? :::


Remember whenever there is any festive near the corner, one commercial ad we definitely hope for would always be from Petronas. This year, making us Malaysian proud again, Petronas wishes you a Happy Chinese New Year with this touching ad - Remember, your parents is what you are today, be grateful to them by spending more time with them. You can also have a fun play with the game too! Remind how precious parents are with your friends by sharing it! Share this with your family and friends today. Campaign ends on February 27, 2011


Wednesday, February 16, 2011

::: MAD - RM10 for RM30 Cash Vouchers at ACMAMALL.com :::


MAD deal of the day: RM10 instead of RM30 for vouchers at ACMAMALL.COM + Free delivery! It is shopping hour!! Head to MilkADeal and purchase the vouchers to shop at acmamall.com. Trust us, you won't regret it. Grab this MAD deal today! Share this with your friends today and be rewarded with every purchase!

::: Jum kita Watch the Calories :::


Salam bersiaran semua....
saya banyak kerja tapi sempat juak belajar tentang calory...
I think, salah satu cara utk mengawal berat badan...we have to watch the calories taken per day....
from my reading, 

"On the average, to maintain desirable weight, men need about 2,700 calories per day and women need about 2,000 calories per day. These figures apply to adults with low activity levels."


so kita kenaklah watch out apa yg kita makan everyday so that calories yg kita ambik is not over the limit...then kita boleh maintain kita pun weight di samping diet yg seimbang n excersice kita boleh membakar lemak....

below are the info of calories for each type of foods:

Kuih-muih: 
1. Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori
2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori
3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori
4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori
5. Popia goreng (satu) = 130 kalori
6. Popia basah (satu) = 95 kalori
7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori
8. Kek biasa tanpa krim (sepotong) = 87 kalori
9. Karipap (sebiji) = 130 kalori
10. Sandwich sardin (sekeping) = 70 kalori
11. Bubur kacang (semangkuk) = 100 kalori

Lauk Pauk:

1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori
2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori
3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori
4. Ikan senangin masam manis berkuah (sepotong) = 210 kalori
5. Daging lembu kari berkuah (2 kotak mancis) = 130 kalori
6. Ayam kari berkuah (sepotong) = 250 kalori
7. Ayam goreng (sepotong) = 255 kalori
8. Ayam tandoori (sepotong) = 220 kalori
9. Sambal udang (setengah cawan) = 70 kalori
10. Sambal sotong (setengah cawan) = 55 kalori
11. Telor goreng (sebiji) = 110 kalori
12. Taukua goreng (sekeping) = 110 kalori
13. Kacang panggang dalam tin (2 sudu makan) = 40 kalori

Makanan Rutin:

1. Nasi putih (satu setengah cawan) = 260 kalori
2. Nasi lemak bersambal (sepinggan) = 400 kalori
3. Nasi goreng bertelur (sepinggan) = 635 kalori
4. Nasi briyani berayam (sepinggan) = 880 kalori
5. Nasi minyak kosong (sepinggan) = 445 kalori
6. Nasi ayam kosong (sepinggan) = 300 kalori
7. Mee goreng kosong (sepinggan) = 660 kalori
8. Mee sup (semangkuk) = 380 kalori
9. Mee hoon goreng (sepinggan) = 550 kalori
10. Roti putih (2 keping) = 156 kalori
11. Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping) = 200 kalori
12. Capati tanpa kuah (sekeping) = 180 kalori
13. Pau ayam (sebiji) = 203 kalori
14. Emping jagung kosong (secawan) =160 kalori

Makanan Segera:

1. Peha ayam goreng (satu) = 130 kalori
2. Nugget ayam (satu) = 60 kalori
3. Kentang lecek (satu tub kecil) = 90 kalori
4. Sayur kobis hancur (satu tub) = 75 kalori
5. Burger keju (satu) = 425 kalori
6. Kentang goreng (satu kantung kecil) = 405 kalori
7. Sate ayam (secucuk) = 35 kalori
8. Pizza berkeju (sepotong) = 240 kalori

Buah-buahan:

1. Tembikai (sepotong) = 20 kalori
2. Betik (sepotong) = 45 kalori
3. Pisang emas (2 biji) = 76 kalori
4. Durian (5 ulas) = 64 kalori
5. Limau (sebiji) = 42 kalori
6. Jambu batu (sebiji) = 110 kalori
7. Nenas (sepotong) = 59 kalori
8. Epal (sebiji) = 63 kalori
9. Ciku (sebiji) = 44 kalori
10. Mangga (sebiji) = 103 kalori

minuman:

1. minuman berkabonat 1 tin 285g = 120 kal
2. minuman kotak 250g = 105 kal
3. teh tarik – 1 glass – 83 calori
4. susu tepung penuh krim 1 sudu makan = 33 kal
5. susu tepungtanpa lemak 1 sudu makan = 25 kal
6. aiskrim 2 skop= 390 kal
7. susu pekat manis 1 sudu makan = 71 kal
8. yogurt rendah lemak 1 cawan = 90 kal
9. mentega 2 sudu teh = 75 kal
10. keju chedar 1 keping =58 kal

Lain-lain Makanan

1. Murtabak Kambing 1 keping – 722 kalori
2. Cheese Cake – 1 keping – 400 kalori
3. Roti Telur & Dhal – 1 keping & 1/2 piring – 414 kalori
4. Laksa Kari – 1 mangkuk – 589 kalori
5. Nasi Lemak – 1 set – 644 kalori
6. Mee Goreng Mamak – 1 pinggan – 660 kalori
7. Lor Mee – 1 mangkuk – 383 kalori
8. Mee Rebus – 1 mangkuk – 556 kalori
9. Mee/Bihun Goreng – 1 pinggan – 510 kalori
10. Kuey Goreng Kerang – 1 pinggan – 743 kalori
11. Mee Wantan – 1 pinggan – 409 kalori
12. Laksa Penang – 1 mangkuk – 436 kalori
13. Mee sup – 1 mangkuk – 381 kalori
14. Lor Mai Fun – 1 pinggan – 422 kalori
15. Nasi Briyani Kambing – 1 pinggan – 587 kalori
16. Nasi Minyak + Rendang Daging – 1 pinggan – 664 kalori
17. Nasi Campur + 3 dish – 1 pinggan – 620 kalori
18. Century Egg Porridge – 1 bowl – 423 kalori
19. Nasi Ayam – 1 plate – 600 kalori
20. Nasi Goreng Biasa – 1 plate – 637 kalori
21. Nasi Claypot – 1 bowl – 898 kalori
23. Sotong goreng tepung – 1 small plate – 630 kalori
24. Sup Krim – 1 rice bowl – 375 kalori
25. Cheese burger with extra beef – 1 whole – 438 kalori
26. Fried fish cake with bun – 1 whole – 433 kalori
27. sundae chocolate – 1 cup – 380 kalori
28. Apple Pie – 1 piece – 260 kalori
29. Cheese & meat sauce – 1 small plate – 444 kalori
30. sandwich chicken salad – 1 whole – 481 kalori
31. Pasembur – 1 plate – 752 kalori
32. Rojak Buah – 1 plate – 443 kalori


this table kita gunakan sebagai rujukan everyday.....
katalah in a day kita mamam 
popia basah (95 kalori) + ikan kembong goreng (140 kalori) + nasi putih satu setengh cawan (260 kalori) + cgek peha manok (130 kalori) + teh tarik segelas (83 kalori) + pisang emas 2 igek (76 kalori) + nasik ayam (600 kalori)

so total calories is 1384 kalori...

wah2 sik over the limit..then its okay.....
camyalah penggunaan table calories tok...
*mun silap, ampun kan saya ea*
oklah tata n take k...
mari kita kuruskan badan....

::: Saya Mahu Kurus :::

Salam bersiaran semua...
Pagi tadik saya maok pake seluar keja lamak saya....
bila saya try waiseh...teritttttnya....saya bingong koh....
saya dah put on weight...
last year berat saya 55 kg....
marek saya timbang 59kg dah berat saya koh....4 kg berat saya bertambah....semakin kemetotlah saya tok......

oleh yang demikian saya harus bertekad n bertahan untuk diet....
aritok pagi2 masok ofis.....saya terus google carik tip2 untuk kurus....so kindly read below...


Cara Untuk Kurus Tanpa Ubat-ubatan
 
1. JANGAN BERLAPAR
Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar muscle(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini
menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi
2. AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN

Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.

3. MINUM 8 GELAS AIR SEHARI
Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.

4. ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS
Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh. 

5. KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM
Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air. 

6. AMBIL SARAPAN PAGI
Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula didalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.

7. MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN
Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.

8. KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL
Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.

9. MAKAN DENGAN KERAP
Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.

10. Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.

11. Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh, usah ada di dalam peti ais anda.

12. Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.

13. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.

14. Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet

15. Ambil makanan yang berempah Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.

16. Pilih Lebih Banyak Bijirin dan Kekacang Dalam Makanan
Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.

17. SIMPAN SATU DIARI

Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali anda makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan anda makan, dan perasaan anda ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan anda peka kepada keinginan makan anda. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana anda boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan anda lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet anda. Mulakan diari makanan anda dan rajin-rajinlah membuat catatan.

18. TUMPUKAN PERHATIAN UNTUK SIHAT, BUKAN KURUS
Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.

19. Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.

20. Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan di sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan!

21. Selain memberi peluang makanan untuk turun , kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru saja terisi.

22. Khusus bagi kaum wanita , yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan segera harus anda kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.

23. Untuk mengempiskan perut , gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.

24. Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori.

25. Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing

i. Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat

ii. Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi,naik tangga untuk beberapa tingkat, kemudian sambunglah denagan menaiki lif

iii. Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam

iv. Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah

v. Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha."

 
okeyh2 saya maok start diet....
oklah tata n take k

Monday, February 14, 2011

::: Ford Fiesta for American Idol :::




American Idol season is back! New judges, new drama, new winner. Wanna catch the American Idol Season 10 Semi-Finals live? Well Ford is going to make your dreams come true! Check out Ford contest featuring its new Ford Fiesta with a magic touch - Bluetooth with Voice Control. And stand a chance to win an all expense paid trip to watch American Idol Season 10. Shake this excitement through your followers! 

::: Tiba - Tiba Rasa Nak... :::


Salam bersiaran semua...
Tika tok saya sedang bekerja dengan tekun sambil menanam kan due date di dalam kepala saya...
owh tidak....saya tidak suka kerja kabut2 tapi apa boleh buat saya redah sajalah....

dalam masa bekerja tiba2 saya rasa maok mamam cheeze choc cake dari secret recipe....
yummmm yummmmm.....
haruss saya zasss ke secret recipe satok petang tok....mun saya maseh rasa nak makanlah..
mungkin saya tok tengh lapar thats why tiba2 rasa nak makan tok....

tiba2 saya teringat sesuatu perkara...
astagafighullah...
jangan ikut macam saya okey...
dolok nak asal bulan posa...
adalah saya mukak laman web secret recipe....McDonald...KFC and bermacam2 lagik laman web makan disurf saya.....
sampe terliur2....tapi saya sik pecah posalah.....
huhuuh shuka2 bah nangga makanan yang menggoda jiwa....
owh tiba2 saya teringat..betapa saya tok kedak perangei nemiak...
pada satu hari tika saya maseh di alam pengajian tinggi...
time ya KFC Cheezy Wedges baruk jak keluar....


time ya bulan Ramadhan....
kawan saya tek xpat posa...bendera merah maroon time ya....
saya pulak posalah....
then nya mintak tolong ngn saya meli cheezy wedges sebab nya malu maok beli sebab nya bertudung...kelak urg pikir nya sik posa pulak.....
then saya pun disuh meli sebab muka saya tok ada cina2 sikit....so pat juak kaver nak.....
then, sebaik jak masok dalam KFC ya....aku digoda dengan aroma yang mengharumkan lagi menyelerakan lagi mengasyikkan.....
Ya Allah nang dugaan time ya......
then sesampe jak aku kat kaunter ya....
cheng cheng...
cheezy wedges bertukar unit.....
dari satu.....bertukar ke 2 unit.....
satu kawan saya...satu lagik untuk sayalah.....

saya pun terus ngajak kawan saya balit.....
sesampe jak di bilit kawan saya.....saya pun minjam kain batik kawan saya...baruk feeling sikit "berbukak puasa"...sebab mun make seluar..peredaran x lancar bah.....hahhaha
*apa nama kau tok eh fariza oi*
kawan saya terpinga2 jak nangga saya....tapi saya x uli....nafsu mengatasi segala2nya.....
*bulan Ramadhan Syaitan diikat*
jadi saya pun "berbuka puasa" dengan lahapnya dengan cheezy wedges buat pertama kalinya....
tepat2 sebelum Zohor aku "berbuka puasa"....

lepas ya xda gine2....nyesal pulak aku...hehhe
okeyh adik2 yg kakak sayangi jangn ikut mcm kakak keyh.....
berdosa "berbuka puasa" tanpa alasan yg munasabah....
renung2kan dan selamat beramal....